Projektové dny k výročí sametové revoluce
Mgr. Petr Kozlovský, 18. 11. 2019
Stejně jako celá Česká republika i žáci naší školy si připomněli 30. výročí sametové revoluce.
Ve dnech 14. – 15. listopadu absolvovali žáci pracoviště Purkyňova 9 různých dílen, které různým způsobem zachytily důležité momenty Sametové revoluce.
První dvě hodiny zhlédli všichni 6 video lekcí z portálu 1989 Rok revoluce, což je vzdělávací projekt Knihovny Václava Havla: Sametový rok pohledem mladé youtuberky. Série sedmi video lekcí mapuje revoluční rok od ledna do prosince 1989 a přibližuje tak klíčové momenty přerodu totalitního Československa v demokratickou zemi. Knihovna Václava Havla zapůjčila škole také výstavu Samizdat a Edice Expedice a ta byla spolu s plakátovou výstavou Rok zázraků náplní další dílny. Kromě toho mohly děti během dvou dní zkusit e-learningový kurz k tématu, vidět 2 videa ze života Václava Havla („Politický vězeň“ a „Revoluční vůdce“, opět projekt Knihovny V. Havla), zpívat v hudební dílně Modlitbu pro Martu, ve výtvarné dílně ztvárnit klíč – symbol Sametové revoluce. Do tématu veskrze dějepisného však vstoupil i český jazyk a to tehdy, když v dalších dílnách trénovali žáci interview a anketu pro své okolí nebo když pracovali s komiksem. V dalších dílnách měli pak možnost porovnávat situaci před a po listopadu 1989, zpestřením pro žáky 8. – 9. ročníků pak byly autentické záběry z průběhu Sametové revoluce ve Frýdlantě.
Deváté ročníky na pracovišti Purkyňova i Husova se zapojily do projektu Jeden svět na školách – v pátek 15.11. zhlédli film Karla Strachoty 1989 – Z deníku Ivany A. Promítání filmu byli přítomni dva pamětníci – Ing. Dan Ramzer a Stanislav Křížek (majitel Jazzové osvěžovny), oba dva v listopadu 1989 pobývali v Praze. Po filmu proběhly diskuse a vyprávění o jejich vlastních zážitcích a vzpomínkách, které měly naše žáky přimět k zamyšlení, co je to svoboda, čím je podmíněna a jaké jsou příp. její hranice. Oběma pánům moc děkujeme za možnost zprostředkovat žákům učení prostřednictvím metody „paměti“ a besedy s pamětníkem, protože jak ukazuje praxe, díky „malým“ osobním příběhům mohou děti lépe porozumět „velkým“ dějinám….
Mgr. Bc. Lucie Zralá